Použitie mena Schindler, respektíve slovného spojenia „Schindlerov výťah“ v názve i texte románu je výlučným umeleckým rozhodnutím autora a alúziou na dielo Schindlerov zoznam (Schindler’s List). Čo sa týka výťahu, ktorý sa skutočne nachádza v budove opísanej v diele, rozhodne nejde o výťah od známeho švajčiarskeho výrobcu výťahov ani o výťah ním udržiavaný.
Hlava prvá
Kto nepovedal svoj príbeh
1
Do ľudí, čo vraždili, tak ako do izby, na ktorú nik neklope, sa dobýja vlhko. Etikety na vínach, kopy labiek, ktoré zostali uchránené od ďalších odtlačkov. Všetko zvlhne. Ten, kto stvára, musí sa stať aj tým, kto zachraňuje; tým ktorý vykúpi všetko, čo stvoril. Vytvárať nestačí, vytvorené treba zachrániť.
Na konci Hamleta prichádza Fortinbras. Je to len chlapec, holobriadok s náručím plným cínových vojačikov. Horácio k nemu pristúpi a čupne si k nemu. Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov.Pridajte sa k predplatiteľomAk už naše predplatné mátePrihláste sa
Darko Cvijetić
Darko Cvijetić
Foto: Ante Čizmić, Slobodna Dalmacija, Split, Croatia
je bosniansky spisovateľ, režisér a dramaturg. Narodil sa v roku 1968 v prijedorskej osade Ljubija Rudnik do rodiny Srbky a Chorváta. V literárnej tvorbe sa zaoberá predovšetkým udalosťami a traumami vojny v bývalej Juhoslávii, ľudskou tragédiou a morálnymi dilemami s ňou spojenými, pamäťou a identitou. V zbierke esejí Masovne razglednice iz Bosne (Masové pohľadnice z Bosny, 2012) analyzuje rôzne aspekty bosnianskej spoločnosti, kultúry, politiky a histórie. V básnickej zbierke Emotikoni u Viberu (Emotikony vo Viberi, 2016) vytvára svojský básnický jazyk, v ktorom myšlienky a pocity jeho strojcu zastupujú emotikony. V románe Što na podu spavaš (Prečo spíš na zemi, 2020) sa prostriedkom pripomínania vojnových hrôz a ich nezmazateľných dôsledkov stáva (mierne fikcionalizovaný) príbeh autorovej vlastnej rodiny.
Cvijetićovo najznámejšie dielo, román Schindlerov lift (Schindlerov výťah, 2018), opisuje život v jednom prijedorskom vežiaku vo vojnových časoch 90. rokov, v ktorom sa ľudia rôznych národností a vierovyznaní musia vyrovnať s násilím, strachom, smrťou…
(1998, Bratislava) v roku 2021 ukončila štúdium prekladateľstva a tlmočníctva na FiF UK v kombinácii angličtina a chorvátčina. Spolupracovala s občianskymi združeniami Vlna a Novotvar najmä ako jazyková redaktorka umeleckokritických článkov, niekoľkých umeleckých knižných publikácií a románu, no tiež ako prekladateľka a tlmočníčka (aj) z chorvátskeho jazyka. Viedla kurzy chorvátskeho jazyka pre verejnosť na Katedre slavistiky FiF UK. A hoci dnes v oblasti prekladu pôsobí skôr v pozícii projektovej manažérky, teší sa každej príležitosti návratu k umeleckému prekladu.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.