I. (Narodenie?) Najskôr bola tma s nezreteľnými pruhmi vonkajška, možno dokonca bytostí. Utekali a triasli sa, až to veľmi bolelo. Potom sa začali rozširovať, zlievať sa jeden s druhým do jedného jediného pruhu, ktorý naraz zhasol. Všetko zahalila tma, niekto zakričal ako v kine, keď sa roztrhne film. Potom sa opäť objavili široké pruhy, v ich odlesku som zazrel tieň, nie, osvetlenú kôru niečoho, čo pozorovalo svetlo pred sebou a mrmlalo blahom. Trvalo to, pokým sa z ničoho nič nerozjasnilo, jedna veľká bieloba, a po prvýkrát som pocítil nesmiernu náklonnosť vzduchu vôkol seba. Úkaz, v ktorom som sa ocitol, bol bez hraníc, nebol ani ďaleko, ani blízko. Mal hĺbku, diaľky, blízkosť. Môj neviditeľný stred očakával, že sa vráti naspäť do tmy medzi pruhy a znova na svetlo ako na hojdacej loďke. Ležal som na niečom lesklo bielom vedľa čohosi, čo sa dvíhalo, mäkké, teplé, medové. Možno to bolo to, čo som mal byť ja, nikde nebolo konca ani začiatku, mohol som pokračovať ďaleko pod sebou alebo za sebou. Svetlé pruhy sa teraz pohybovali zvislo so žltou škvrnou uprostred.…
(1928 – 2004) sa venoval písaniu prózy pre dospelých i pre deti a esejí. Jeho dielo je tematicky ukotvené v autobiografii: ako syn nemeckej matky a slovinského otca, narodený v Bazileji, no potom aj s rodinou nútený presťahovať sa do Slovinska, pričom sa až tam, vo veku desiatich rokov, začal učiť po slovinsky, sa v textoch neustále vracia k téme „bezdomovstva“, resp. cudzosti vo vlastnej zemi. K jeho veľkým témam patrí aj smrť, chudoba, život jednotlivca v podmienkach doby. Počiatky Kovačičovej tvorby sa niesli v znamení sociálneho realizmu, neskôr sa priblížil k existencializmu a modernizmu. Často využíva techniku vnútorného monológu a prúdu vedomia, jeho texty sa vyznačujú jazykovou brilantnosťou, vrstvenou štylizáciou reči postáv i rozprávača, iróniou či sarkazmom na jednej strane a láskavým humorom na druhej. Tieto charakteristiky dosiahli vrchol v trilógii Prišleki(Prišelci, 1984 – 1985), ktorá je považovaná za najlepšie románové dielo svojho obdobia. Ďalšími sú napr. romány Deček in smrt (Chlapček a smrť, 1968), Resničnost(Skutočnosť, 1972) a Kristalni čas (Krištáľový čas, 1991; po česky ako Křišťálová dobav preklade Aleša Kozára, Kniha Zlín, 2010), zbierky krátkych próz Ljubljanske razglednice (Ľubľanské pohľadnice, 1954), Vzemljohod(Dozemevstúpenie, 1993) či Zgodbe s panjskih končnic (Príbehy z maľovaných…
pracuje na Katedre slovanských filológií FiF UK v Bratislave, kde vedie kurzy zamerané na slovinský jazyk a kultúru, vedecky sa venuje frazeológii, a slovensko-slovinským kultúrnym kontaktom. Preklady zo slovinčiny publikovala časopisecky, knižne jej vyšli preklady dvoch románov, v roku 2007 Staviteľ Draga Jančara a v roku 2018 Pozorovateľ Evalda Flisara.
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.